Beretning for 2007-08

Referatet.

Af Ib Hother

1. Indledning

Nu er det så sjette og indtil videre sidste gang jeg skal holde status over et år i Hillerød Skakklub. Efter nu seks år som formand er jeg ved at være lidt slidt, og som det vil fremgå af beretningen er der også andre ting der kunne pege på at det er ved at være på tide at klubben får sig en ny formand. At næstformanden og kassereren samt sekretæren så også har valgt at gå af, er jeg ikke herre over, men bestyrelsen har gjort et stort stykke arbejde for at finde erstatninger, og selv om det ikke er lykkedes helt, håber jeg på denne generalforsamling at friske kræfter vil kunne mane rygter om en ledelseskrise i jorden og sørge for at den gamle klub kommer godt frem til jubilæumsåret om to år. Og godt ind i et nyt århundrede!

2. Medlemsstatus

Vi har her i april måned 36 seniorer, 10 pensionister og 9 juniorer, og altså alt i alt 55 medlemmer, hvorfor vi igen er gået tilbage. Kurven ser desværre ikke alt for godt ud. For seks år siden var vi 72 medlemmer, og det er gået støt tilbage siden, med et enkelt lille opsving for to år siden. Vi er - skal jeg lige sige - ikke den eneste danske klub der oplever denne bedrøvelige kurve; det er et udbredt fænomen. Men hvis nogen vil tage det som et udslag af dårlig ledelse, har I hermed det første argument for at klubben behøver nyt blod i den afdeling. Vi fik via Tim Jaksland to nye stærke medlemmer i Christopher Laursen og IM Nikolaj Borge, men tabte på den konto vores mangeårige kasserer Mogens Demant, som meldte sig ud af klubben i protest over en bestyrelsesbeslutning om - i et forsøg på at vende medlemstilbagegangen - at give titelholdere (IM-ere og GM-ere) gratis medlemskab. Et års medlemskab i klubben koster 1000 kr., og det koster ca. 500,- for klubben at have et medlem gående. Resten af pengene går til investeringer og henlæggelser. Da IM-eren havde en ven med, som betaler kontingent, var konstellationen i dette tilfælde altså udgiftsfrit for klubben, men Mogens var altså så principielt imod denne beslutning at han valgte at melde sig ud. Dette er naturligvis et kæmpe tab for klubben, og rystende for mig som formand at beslutninger jeg har været med til at tage får folk til at melde sig ud af klubben, og i tråd med det jeg sagde under medlemsstatus, synes jeg igen at det er en god grund til at klubben trænger til en ny formand. Det har ikke været muligt at overtale Mogens til at genoverveje sin beslutning, og det har ikke engang været muligt at overtale ham til at komme her i aften. Alligevel synes jeg at vi her på generalforsamlingen skal hylde Mogens for det kæmpe stykke arbejde han har ydet for klubben igennem mange år. Vi sender nogle flasker god vin ud til ham, og jeg synes også at vi skal klappe ad ham her in absentia. Desuden synes jeg nu vi kan have en lille parentes i denne beretning hvor ordet er frit omkring gratis medlemskab til titelholdere, og den kommende bestyrelse kan så tage de meninger der nu bliver ytret op til overvejelse på det kommende bestyrelsesmøde.

3. Kommunikation

3a Bondefangeren
Bondefangeren er udkommet i 4 gode eksemplarer og i alt 132 sider. Et flot stykke arbejde af redaktør Dan og hans grafiske væbner, Erik, der bl.a. har designet et nyt logo til klubben, som I kan se på forsiden af sidste nummer. Trods sit eksil fortsætter Dan på posten også til næste år.

3b Hjemmesiden
Vores hjemmeside, www.hillerodskakklub.dk, har igen i år haft Hans som webmaster, og igen i år har det været sådan at man sjældent går forgæves efter opdaterede nyheder, så vores hjemmeside er en levende og meget vigtig del af klubbens kommunikation. Også en stor tak til Hans.

4. Lokalesituationen
De nye gode lokaler er blevet suppleret med nye stole og borde, hvilket i høj grad har været Mogens' fortjeneste. Det fungerer rigtig godt med de to lokaler og de tre skabe, som suppleret med vitrineskabet og Eriks billeder gør at det føles som 'vores'.

5. Arrangementer
Den 25. august stillede vi nok engang op til den årligt tilbagevendende hvervekampagne Skakkens dag på Torvet, men da det i den grad er Tordenskjolds soldater der gider ofre en lørdag formiddag/eftermiddag på det, var det måske sidste gang, i hvert fald i den nuværende form. Tirsdagen efter havde vi vores efterhånden traditionelle pokaluddeling, hvor Bymester Anders Bork kom og gav simultan. Klubben lagde også lokaler til åbent hus på kulturnatten den 5. oktober, og denne aften blev rundet af med salsadans! Så kom ikke og sig at skakspillere er nogle tørvetrillere!

6. Klubaftener
På årets klubaftener har der været en god blanding af teori, foredrag og turneringer, mest seriøs skak (med lang betænkningstid). Dette for at imødekomme et udbredt ønske, og der har da også været en rimelig tilslutning med mellem 15 og 20 spillere.

7. Juniorskak
Juniorerne har fået kyndig vejledning af Peter Svendsen og Sofus Christiansen, suppleret med Christopher Pedersen, og det er dejligt at vi stadig har en god juniorafdeling med en god talentmasse. Peter fik endda taget sig sammen til at skrive et indlæg til bondefangeren.

8. Resultater

8a Holdturneringen
Vi havde i år tre 8-mands-hold. Førsteholdet blev nr. 4 i 1. division, andetholdet blev nr. 4 i Mesterrækken, og 3. holdet blev nr. 7 i A-rækken, så igen i år ingen oprykninger eller nedrykninger. Jeg skal knytte en lille kommentar til andetholdets sidste kamp. Lige som sidste år, hvor vi blev fradømt et point, da Kim Alex - uden at sige det til nogen - havde spillet for en anden klub i samme runde som han var reserve for os, blev vi her i sidste runde fradømt et point, men denne gang var det klart min skyld. Sidste år kunne jeg måske undskyldes, da man vel ikke kan forvente at en formand checker alle spiller inden en holdkamp. I sidste runde brugte vi det nye medlem Wojciech som reserve, men da jeg i forvirringen omkring Mogens' udmeldelse og Wojciechs indmeldelse (som jeg i mangel på en kasserer selv måtte forsøge at finde ud af), der udløste en masse e-mails frem og tilbage mellem Mogens, DSU og mig, åbenbart havde glemt at sende en opdateret styrkeliste videre (styrkelisten var lavet) til turneringslederne for divisionen og 8. HK, var Wojciech, der ellers vandt et udmærket parti, altså ulovlig, og igen blev andetholdet fradømt et point. Det kom heldigvis ikke til at betyde noget for andetholdets placering som nr. 4 i gruppen, men pointtætheden i bunden betød at dette ene point ekstra til Roskilde 2 gjorde at de lige reddede sig fra nedrykning, og det blev i stedet Allerød 2 der rykkede ned. Det har jeg nok ikke fået mange venner i Allerød for, og jeg undskylder over for alle de implicerede parter. Men jeg må nok også tage det som et udtryk for at jeg ikke længere har min fulde opmærksomhed omkring formandspostens administrative opgaver, og igen er det et godt argument for at klubben har brug for en ny ledelse.

8b Matcher
Sekskantsmatchen startede på vores initiativ op igen i år den 30/9, og vi vandt på deling med Helsingør, så et udmærket oplæg for de kommende matcher. Et nyt initiativ i år har været venskabsmatchen mod Allerød, som vi afholdt her i februar, og det blev et rigtig vellykket og velbesøgt arrangement, som vi også vandt, om end knebent. Så der er lagt i ovnen til en ny og god tradition her.

8c Bymesterskabet (Nordea Cup)
Bymesterskabet blev som sagt vundet af Anders Bork Hansen fra Hørsholm med mig selv og Thomas Larsen fra Frederikssund på en delt anden-tredjeplads. I basis 1 vandt Frands Lavrsen, der med bedre korrektion forviste Sofus Christiansen til en andenplads. I basis 3 vandt Svend Aage Rand fra Allerød, foran Henrik Pedersen (Espergærde) og Finn Christiansen (Frederiksværk) på en delt anden-tredjeplads.

8d Hillerød Open
Som endnu en nyskabelse i år afholdt vi i efteråret en 5-runders koordineret turnering som opvarmning til klubmesterskabet. Jeg tog mig kærligt at mestergruppen ved at vinde alle fem partier (det ene godt nok på udeblivelse), hvilket gav mig mit første kandidatresultat og over 2100 i dansk rating for første gang. Så I kan nok forstå at jeg stadig er glad for skak, og selv om man er blevet 43, kan det altså stadig lykkes at gå fremad. Så det har jeg tænkt mig at blive ved med! I basis 1 vandt Hans E. Jacobsen med flotte 4½ af 5 og i basis 2 vandt Sven Dahl med 4 af 5. Altså tre hillerødder som vindere i de tre grupper. Udmærket!

8e Klubmesterskabet
Klubmesterskabet blev i år vundet af en meget energisk og velforberedt Esben Sørensen, der kun afgav en enkelt remis i de syv partier, så der er virkelig tale om et velfortjent mesterskab, der nu er Esbens tredje af slagsen. Andenpladsen gik til mig selv, der halsede efter Esben efter at have tabt til hans giftige drage tidligt i turneringen. I gruppe to skete der det besynderlige at tre spillere, Stig Lenskjær, Peter Langer og Ole Rasmussen endte à point i toppen (5½ point), og de tre deler dermed første til tredjepladsen. Ole har en smule bedre korrektion end de to andre, men ret beset skal de tre faktisk ud i en hurtigskakomkamp om retten til at spille i gruppe 1 til næste klubmesterskab.

8f Andre interne turneringer
Af andre turneringer skal jeg nævne at den traditionelle Handicapturnering blev vundet af mig selv med 5 af 5, efterårshurtigturneringen blev vundet af Sofus Christiansen med 5 af 6, og Lynmesterskabet blev vundet af Christopher Pedersen med 7½ af 9.

9. Årets medlem

Tidligere:
2007 Dan Erichsen
2006 Mogens Demant
2005 Hans Jacobsen
2004 Erik Hvalsøe
2003 Peter Svendsen

Årets medlem bliver i år Evald Eskildsen, der i år stopper som klubbens revisor efter en mangeårig indsats. Evald er et af klubbens mest trofaste medlemmer, og han er med sit gode humør en virkelig force på klubaftenerne. Jeg synes at vi skal give Evald en stor hånd.

10. Fremtiden

En stor del at klubbens bestyrelse bliver skiftet ud på denne generalforsamling, og klubbens fremtid frem mod jubilæet om to år bliver i høj grad afhængig af om det vil lykkes os i dag at finde en ny, handlekraftig bestyrelse, som har medlemmernes opbakning.